L’adaptació a l’escola bressol

QUÈ VOL DIR “ADAPTACIÓ”?

Pels nens que per primera vegada s’incorporen a l’escola bressol comença una nova etapa. Una etapa plena de noves possibilitats, de nous reptes, de noves sensacions, de nous aprenentatges…

L’infant d’entrada es troba en un espai nou que no ha vist mai, amb nous adults de referència i nous companys, amb noves maneres d’actuar i rutines diferents … Per això li costarà un temps sentir-se segur, haurà d’anar agafant confiança poc a poc a les educadores, haurà d’aprendre a compartir afecte, joguines, etc.

Tot això farà que durant una temporada el nen estigui una mica fora de lloc…

Les reaccions dels infants quan comencen la seva etapa a l’escola bressol poden ser múltiples i variades: alegria desbordant, agitació, activitat desenfrenada davant d’una situació nova … però també pot aparèixer plor intens, agressions, fortes actituds de rebuig o aferrament a les “seves coses” (motxilla, jersei…). També pot ser que hi hagi nens que passats els primers dies en que aparentment semblen tranquils (una setmana, un mes…) reaccionin amb plor i rebutgin la llar quan han pres consciència de la nova situació.

Pot ser també que a casa es mostrin diferents: que estiguin més tristos, enfadats, que no tinguin tanta gana, que els hi costi més dormir o es despertin a mitjanit quan abans no ho havien fet mai… Pot ser també que estiguin més cansats o que estiguin  més nerviosos, actius, etc…

Totes aquestes reaccions són legítimes i és bo que deixem que cada nen expressi els seus sentiments, tant si són de felicitat com si són de rebuig. La nostra tasca, tant de pares com d’educadores, és estar al seu costat acompanyant aquest procés amb la major tranquil·litat que sigui possible.

D’aquest temps en diem PERÍODE D’ADAPTACIÓ. És a dir, es tracta del procés que viu el nen/a des que inicia la seva estada a l’escola bressol fins que es sent segur i feliç d’estar a l’escola.

ÉS IMPORTANT:

      Que els nostres fills descobreixin que els podem ajudar a superar les dificultats, malgrat que no els hi podem estalviar.

      Que no posem temps a l’adaptació. Cada nen te el seu ritme (pot trigar a  adaptar-se un dia, una setmana, un mes…).

      Que visquem la incorporació del nen a l’escola, amb la major normalitat i optimisme possibles.

QUÈ PODEM FER ELS PARES PER FACILITAR EL PROCÉS D’ADAPTACIÓ?

      No parlar mai de l’escola en termes negatius. Exemple del que no s’ha de fer: “si no et portes bé, et portaré a l’escola…”.

      Anar acomodant, en la mesura que sigui possible, els ritmes de son, hàbits, alimentació i petites rutines que seguiran a la llar.

      Ser respectuosos amb la seva incorporació progressiva sense forçar situacions.

      Procurar que els nens vinguin el més relaxats i tranquils possibles.

      Aclarir qualsevol dubte que tingueu amb la tutora.

      No enganyar als nens/es. Acomiadar-se cada dia i recordar-los que més tard els vindreu a buscar.

      No allargar excessivament els comiats a l’hora de deixar-los a l’escola.

 

Val a dir que tots els nens s’adapten a l’escola bressol i que només ens cal tenir paciència i confiança en que tot anirà bé !!!

 

 

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s