Joguines per cada edat

Amb l’arribada de les festes nadalenques, l’equip de l’Escola bressol l’Alegria hem pensat que us vindrien bé uns quants consells sobre les joguines.

Per una banda teniu un quadre orientatiu de les joguines que es recomanen per cada moment evolutiu de l’infant. Per una altra banda teniu uns consells que us recomanem que us llegiu amb deteniment i que hi reflexioneu.

 JOGUINES PER CADA EDAT

 EDAT   CARACTERÍSTIQUES  TIPUS DE JOGUINA
De 0 a 6 mesos . Segueixen amb la mirada el moviment de persones i objectes. Descobreixen la funcionalitat del seu propi cos.. Responen amb somriures i amb sons uturals. Diferencien formes i colors. Són capaços d¡agafar objectes . Mòbils de llitet. Sonalls de colors. Ninots de goma. Elements amb so.. Mossegadors per les dents. Mantes d’activitats. Joguines amb contrast de colors i diferents textures.
De 6 a 12 mesos . Moviments més voluntaris. Exploren i piquen objectes. Busquen objectes amagats. S’asseuen sols. Arrosseguen i agafen diferents objectes.Capacitat per reconèixer veus i dir algunes paraules tals com negacions, afirmacions o “papa” i “mama”. . Joguines que roden (pilotes), jocs d’encaixar senzills. Joguines amb so i moviment.Joguines amb contrast de colors i textures diferents. Primers contes tous.. Saltamartins, ninots de plàstic tou o de drap. Joguines per al bany. Caminadors.
De 12 a 18 mesos . Saben caminar i saltar. Fan servir i entenen paraules. Tiren i recullen objectes. Reconeixen la propietat dels objectes. Apareixen els primers amics. . Ninots de drap, goma o vellut. Joguines amb diferents textures i contrasts de colors.. Construccions i cubs per encaixar i apilar. Llibres (de plàstic, primeres imatges…).
De 18 a 24 mesos . Aconsegueixen equilibri. Parlen i comprenen. Senten alegria davant les fites aconseguides. Descobreixen l’entorn i la natura. Juguen amb els seus companys. Primers jocs simbòlics. . Joguines de moviment com cotxes, bicicletes i altres vehicles. Gronxadors. Nines, animalets. Jocs d’expressió com pissarres, pintures, musicals.  Correpassdissos.. Llibres i contes.
De 2 a 3 anys . Aprenentatge de noves habilitats. Corren i salten.. Sentit del perill. Major destresa. Curiositat pels noms i imitació d’escenes familiars. .Tricicles, cotxes, pales, cubs, construccions, puzles.  Instruments musicals, plastilina, pintures. Nines, vestits, bressol, cotxets, cadires, telèfons de joguina. Encaixos. Joguines d’imitació: cuina, menjar, planxa, maletí de metge, etc.  Contes i llibres.
De 3 a 5 anys . Descobreixen l’entorn familiar. Conversen i pregunten. Major habilitat física i precisió. Revelen sentiments en el joc..Aprenen cançons.  Comparteixen i juguen amb els seus amics.  . Puzles, jocs de construcció més complexos.  Patins, tricicles, bicicletes, camions.  Pissarres, contes, titelles, reproductors de música infantils. Ninots articulats amb accessoris , disfresses, casa de nines, vaixells pirates…. Primers jocs de taula. Baldufes, calidoscopis. Llibres i contes.

                                                                                    

COSES A TENIR EN COMPTE A L’HORA DE COMPRAR JOGUINES

 · El joc és pel nen a part d’una diversió, una necessitat per desenvolupar-se, madurar i créixer. A través del joc i de les joguines els infants reprodueixen allò que els envolta, busquen sentit al que no entenen, proven coses, etc.

· Les joguines han de ser adequades per cada edat i han de tenir en compte el nivell evolutiu i de creixement de l’infant: ni massa simples ni massa complicades.

· Rebre moltes joguines i que aquestes siguin cares no fa més feliç a un infant. L’afecte pels nens no es mesura amb la quantitat, el preu o  la grandària de les joguines.

· Hem d’ensenyar als infants a ser crítics i a saber escollir. La publicitat ens pot ajudar a fer-los entendre que no tot el que veuen s’ha de comprar.

· Recordeu que no només existeixen les joguines que es veuen per la tele o en els gruixuts catàlegs d’aquestes dates. N’hi ha moltes i molt variades, però no oblidem que també es poden crear i que amb imaginació i enginy tot és possible.

· És important conèixer al nen, a tots els nens no els hi agrada sempre el mateix, cadascú te els seus gustos. No hi ha joguines per a nens i joguines per a nenes. Deixeu-los que triïn el que més els hi agradi.

· Sigueu conscients del contingut i dels aspectes educatius i els valors que transmeten algunes joguines i jocs i valoreu si s’adapten a allò que voleu que aprenguin (joguines violentes, etc.).

· Jugant amb els nens podrem gaudir també de les estones de lleure, compartir rialles, viure grans aventures. Com  a persones adultes la nostra tasca no s’acaba en “regalar”, també cal jugar amb ells.

 

 

 

                                                                                                                                            

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s