Els nens i l’ús de les noves tecnologies

Cada cop ens trobem més nens i nenes que dediquen masses hores del seu temps lliure a estar connectats a “pantalles”, ja siguin “tablets”, “smartphones” o la televisió. I cada cop també, aquests nens i nenes comencen en edats més primerenques… Val la pena que ens parem  a pensar en les conseqüències que se’n deriven de l’ús inadequat d’aquests dispositius.

Per això us proposem que llegiu atentament aquest article tant interessant escrit per Anna Boluda  i després us posem un consells de l’ús de les noves tecnologies.

Natius digitals, però a partir de quina edat?

S’anomena natius digitals els nascuts a partir de la dècada de 1990. Han crescut envoltats de pantalles i hi conviuen amb la tecnologia de manera quasi natural de ben petits: amb la televisió, per suposat, però també amb ordinadors, consoles i videojocs de tota mena. I en els últims anys, la proliferació d’smartphones i tablets amb pantalla tàctil ha facilitat que les generacions més recents interactuïn amb aquests dispositius encara més d’hora. De fet, cada cop hi ha més models pensats directament per a infants, fins i tot d’edat preescolar, i les tablets infantils seran amb tota seguretat un dels regals estrella d’aquest Nadal.

Però a quina edat és recomanable començar? Quins efectes poden tenir la televisió i els dispositius mòbils sobre la salut i el desenvolupament posterior? Quin paper han de tenir els pares i mares en el consum de continguts?

Fem una repassada als estudis més recents i a les recomanacions de diversos experts.

El consum de televisió, el més estudiat

Els estudis sobre els efectes del consum de televisió a edats primerenques es multipliquen per tot el món. L’American Academy of Pediatrics (AAP) recomana que no es vegi televisió fins a fets els dos anys, i mai més de dues hores diàries a partir d’aquesta edat, pels possibles riscos de desenvolupament i comportament que se’n deriven. I així semblen confirmar-ho les investigacions més recents: des de Canadà als Emirats Àrabs es detecta que més temps davant de la pantalla està significativament relacionat amb trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH), comporta més dificultats per agafar el son i provoca un lleuger augment de problemes de conducta. Alguns estudis van encara més lluny i afirmen que un elevat consum de televisió durant la infantesa suposa un risc més gran de comportament antisocial i conductes agressives i delictives.

No es l’únic risc per la salut: el consum de televisió està també molt lligat a l’augment de la obesitat infantil, i inclús a problemes cardíacs a llarg termini, amb un risc encara més alt per als qui tenen una tele en la seva habitació.

I, tot i això, el consum no decreix: als Estats Units dos de cada tres menors de dos anys ja veu televisió de manera habitual. A Espanya, segons les dades més recents de l’estudi anual de la SGAE, els infants a partir de 4 anys (d’edats anteriors no tenen xifres) superen diàriament les dues hores i mitja de televisió. I en els adults s’arriba a les quatre hores al dia.

Les altres pantalles: smartphones i tablets

Tot i que la televisió continua sent la pantalla davant de la qual hi passen més temps els menors, cada cop són més els infants i adolescents que posseeixen o fan servir de manera habitual un smarthphone, una tablet o totes dues coses. Als Estats Units (del nostre país encara no hi ha dades), l’informe anual de Common Sense mostra que tres de cada quatre infants menors de 8 anys tenen accés a un d’aquests dispositius mòbils, i un 38% dels menors de 2 anys ja els han fet servir algun cop. És un augment de 28 punts des de 2011, i la proliferació d’aplicacions per a aquestes edats indica que la indústria ha trobat un nou nínxol de mercat i que espera que continuï creixent.

Encara no hi ha grans estudis sobre les possibles conseqüències d’aquest ús tan d’hora, però l’Associació Japonesa de Pediatria acaba d’iniciar una campanya per limitar-lo en els nadons, perquè consideren que l’ús prolongat pot generar infants més passius, especialment des que han detectat un creixent nombre de famílies que substitueixen els jocs a l’aire lliure i les lectures amb els nens per l’entreteniment a través de les apps.

(…)

Experiència en família

Els experts recomanen que l’ús de tablets o smartphones –com el de la televisió- tingui lloc sempre en presència d’un adult que pugui supervisar a quins continguts s’hi accedeix. Encara millor, i especialment amb els més petits, és compartir l’experiència: jugar plegats, o comentar en què consisteix l’activitat que apareix en pantalla en cada moment permet reforçar la comprensió i crear a més un moment de diversió conjunta, de la mateixa manera que es comparteix la lectura d’un llibre o les activitats a l’aire lliure.

Limitar el temps d’ús també és important: no més de mitja hora seguida per a infants de quatre o cinc anys, fins a una hora per a sis o set anys, i mai més de dues hores sense fer una pausa, ni tan sols en el cas dels adolescents.

L’addicció tecnològica no és només cosa de nens

Tot i que la gran majoria dels estudis sobre infància i tecnologia aborden l’ús per part dels infants, una nova línia d’investigació se centra en els efectes que té l’ús continuat d’aquests dispositius per part dels adults. Els primers resultats, encara incomplets, detecten sentiments de gelosia i sensació de falta d’atenció per part de pares i mares més pendents de l’últim email o de les actualitzacions de les xarxes socials que del que els nens els expliquen o pregunten en aquell moment.

Caldrà tenir en compte també aquesta perspectiva, perquè de poc valdrà intentar educar si es predica l’exemple contrari.

Article extret de:

http://www.fundrogertorne.org/salut-infancia-medi-ambient/divulga/inspira-nuevo/2013/12/15/natius-digitals-pero-a-partir-de-quina-edat/

NORMES PEL BON ÚS DE L’APARELL DE TELEVISIÓ

  • Feu un bon ús de les tecnologies; els nens sovint imiten els membres de la família.
  • En cas que vegin la televisió, controleu que sigui només durant un temps prudencial.
  • Eviteu que les tecnologies substitueixin activitats i jocs que potencien el seu desenvolupament psicomotriu (aprendre a caminar, a parlar, a relacionar-se…).
  • Mireu la televisió amb ells per comentar allò que estan veient i treure’n un profit educatiu.
  • No engegueu el televisor durant els àpats, ni a l’hora de llevar-se o d’anar a dormir; d’aquesta manera els esteu ensenyant hàbits importants per al seu desenvolupament i potencieu la relació i els vincles afectius.
  • Escolliu els programes, pel·lícules, dibuixos… adients per a aquestes edats.

Per saber-ne més: http://familiaiescola.gencat.cat/ca/educar_i_creixer_en_familia/educacio_enl_us_de_les_tecnologies/

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s