El son infantil. Nens entre 1 i 3 anys.

La son és una necessitat vital per a les persones de totes les edats. En el cas de les criatures és especialment important un bon descans nocturn, ja que si no dormen bé de nit, tampoc no “funcionen” bé de dia.

L’hora que els nens i les nenes van a dormir, la manera en què ho fan i les rutines que segueixen abans d’adormir-se formen part de l’educació de la criatura.

Quantes hores necessiten dormir les criatures?

D’1 a 3 anys de vida es recomana que dormin entre deu i tretze hores diàries. La migdiada els convé (ha de tenir una duració aproximada de dues hores, i és recomanable que no la facin més tard de les 4 de la tarda, perquè llavors poden tenir problemes a l’hora de conciliar el son a la nit), però no cal forçar-les si no tenen son. El millor que es pot fer és adaptar-se a les seves necessitats i a la situació (si estan nervioses o intranquil·les els pot costar més adormir-se, per exemple).

A quina hora han d’anar a dormir?

En aquestes edats l’hora idònia per anar a dormir està entre les 8.30 i les 9 de la nit. Per saber-ho, el millor és observar la criatura i veure quan comença a tenir son.

És aconsellable que les criatures s’acostumin a anar a dormir sempre a la mateixa hora. No es tracta de ser inflexible, però la regularitat dels horaris i de les activitats diàries afavoreix els seus hàbits de son.

Cal que l’hora d’anar a dormir no sembli un càstig o separació del pare o la mare. (…)

La rutina d’adormir-se ha de proporcionar una sensació de seguretat càlida amb activitats tranquil·les (bany abans d’anar a dormir, lectura de contes, explicació d’històries agradables a mitja llum). És recomanable que les criatures facin aquest tipus d’activitats una hora abans d’anar a dormir, i també cal tenir present que alguns programes televisius poden ser molt excitants i provocar dificultats per conciliar el son. Per ajudar a establir aquesta rutina es pot utilitzar algun senyal que  indiqui que ha arribat l’hora d’anar a dormir, pot ser simplement quan les agulles del rellotge arribin a marcar una hora determinada. (…)

I si es desperta i plora  a mitja nit?

Sempre que el nen o la nena plori cal anar a veure què li passa, comprovar que es troba bé i mostrar-li que ets allà per donar-li ajut, que no l’abandones (toca suaument la seva cara o parla-li amb veu baixa, sense obrir el llum). És important sortir de la seva habitació abans que s’hagi adormit, i sense enfadar-te, essent comprensiu i pacient.

Quines condicions ambientals afavoreixen el son?

  • La foscor, és important que associï el son nocturn amb la foscor, perquè així s’adapta als horaris i sap diferenciar entre les activitats de dia i les de la nit.
  • El silenci: és bo mantenir unes condicions que afavoreixin el descans. No cal exagerar: els nens i les nenes s’han d’adaptar a l’entorn on viuen. Està bé reduir els sorolls, però sense impedir el desenvolupament de les activitats normals a la llar.
  • Dormir en els seu llit per garantir el descans de la criatura, aquesta s’ha d’acostumar a dormir a la seva habitació, al seu llit. S’ha d’afavorir que estigui a gust amb la seva habitació, que sigui confortable i agradable.

(Fragment extret de la guia “Créixer amb tu” que ha elaborat el departament de Benestar i Família de la Generalitat de Catalunya.)

I si vol dormir al teu llit?

Pot ser que de manera esporàdica el nen vingui al nostre llit (perquè no es troba bé, perquè té un malson, etc), en aquest cas cal que siguem una mica flexibles i que ens posem a la seva pell… No passa res perquè una nit dormi al llit dels pares.

Els nens i nenes han de dormir al seu llit de manera habitual. Si no es així cal pensar si aquesta situació és la que nosaltres volem com a pares o en preferim una altra.

Hi ha moltes famílies que practiquen el “co-sleeping”, és a dir, que els nens dormin amb els pares totes les nits per decisió pròpia. Si aquest és el vostre cas doncs perfecte. Hi ha molts estudis que parlen dels beneficis de practicar el co-sleeping.

Si per altra banda el nen ve cada nit al vostre llit però vosaltres no podeu dormir i aquesta situació està sent un problema (perquè no descanseu bé, perquè un membre de la parella ha de sortir del llit, etc), doncs cal que reviseu què podeu canviar i comenceu a establir unes pautes, que haurien de ser sempre les mateixes. Per exemple, acompanyar-lo a l’habitació i quedar-nos una estona fins que s’adormi, deixar un llumet encès, etc).

El més important és que tingueu clar que és un procés que s’ha d’aprendre i que es necessita temps i paciència!!!

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s