Ambients de lliure circulació

Ja fa uns quants cursos que treballem  mitjançant els AMBIENTS DE LLIURE CIRCULACIÓ amb els infants més grans. I volem explicar-vos una mica quina és aquesta metodologia i com la posem en pràctica.

D’entrada els AMBIENTS DE LLIURE CIRCULACIÓ  són una manera de treballar que es fonamenta bàsicament en una pedagogia lliure i activa. Aquesta educació es basa principalment en l’acceptació i el respecte per la persona i  te com a funció fonamental entendre i ajudar al nen/nena a desenvolupar-se en totes les seves dimensions. A més és l’infant el principal agent del seu aprenentatge, fa els seus propis descobriments mitjançant la pràctica i interioritza així els nous coneixements. I cadascú ho fa des del seu procés individual, al seu ritme i sense imposicions.

Els adults hi som per acompanyar, per ajudar i col·laborar en el moment que el nen ens ho demana, però en cap cas dirigim la descoberta de l’infant. Es tracta d’una descoberta autònoma guiada pels propis interessos de cada nen o nena. D’aquesta manera treballem valors com:

– L’autonomia (pel que fa a la lliure circulació per l’escola a l’hora de decidir a quin ambient vol anar cada nen/nena, a l’hora de posar-se la jaqueta per anar a l’ambient de pati…).

– Creativitat, ja que cadascú pot fer lliurement amb els materials el que li vingui de gust …

– Solidaritat: els nens s’ajuden entre ells, tenen interessos comuns moltes vegades i treballen en equip.

– Presa de decisions: han de decidir a quin ambient volen anar, què fer amb el material que se’ls hi proposa, decidir quan en tenen prou i anar a un altre ambient…

– Viure en comunitat: els infants aprenen que hi ha d’haver certes normes que ens ajuden a la convivència com el respecte mutu, el respecte en vers els materials, l’ordre, etc.

A més a més, tal i com estan distribuïts els ambients treballem altres aspectes més específics de cada ambient:

– A l’ambient d’exploració i investigació els nens juguen amb la llum i les ombres, amb els diferents materials de rebuig, amb les construccions, etc. Es fomenta la interiorització de conceptes com la textura dels materials, les mides, etc…

– A l’ambient de plàstica els nens treballen amb materials com la pintura, el fang, la plastilina, les pedres, els pals… i fan les seves composicions. Així aprenen tècniques d’expressió plàstica i també hàbits com rentar-se les mans, posar-se la bata, etc.

– A l’ambient de pati i hort els nens viuen de primera mà el procés que fa una planta des que la plantem fins que la podem collir, a més de prendre la responsabilitat de cuidar-la, regar-la, etc.

– A l’ambient de biblioteca els nens i nenes trien els contes i comencen a adquirir el gust per la lectura i es fomenta així, l’expressió oral i el vocabulari.

– A l’ambient de joc simbòlic juguen a ser la mama, el papa, a fer de cuiners, etc… i així, mitjançant el joc,  van entenent el món dels adults per prendre-hi part.

Aquests ambients els posem en pràctica tres matins a la  setmana a partir del mes de novembre.

Després de la nostra petita experiència des que hem començat amb aquest mètode, ens hem adonat de certes coses que ens han fet reflexionar:

– Per una banda, els nens són uns hàbils exploradors, tenen la necessitat de tocar, veure, provar, sentir, vivenciar… tot el que tenen al seu abast per tal de conèixer i explorar el món que els envolta.

– El fet de comptar amb els seus interessos, la seva opinió, els seus gustos, etc… fa que es posicionin davant dels ambients amb una actitud molt positiva i activa; que estiguin en tot moment concentrats i motivats.

– Cada cop van sent més autònoms i aquesta autonomia els fa sentir més segurs, estan més contents i es senten tranquils.

– Hem notat també que els infants tenen més necessitat de parlar per fer demandes (puc anar aquí?), de parlar amb els companys , d’expressar el que han fet en un altre ambient, etc…

– El clima que es respira és força relaxat tot i que hi hagi molts nens movent-se per l’escola. Estan aprenent a no cridar, a anar als llocs tranquil·lament i sense córrer…

Tot i que ja fa temps que hem encetat aquest projecte encara ens manca aprendre coses noves però contem amb la il·lusió i les ganes de tirar-ho endavant per tal de que els infants desenvolupin el seu potencial i creixin sent nens i adults feliços.

Us deixem amb una frase de Benjamin Franklin i una vinyeta de Francesco Tonucci molt adients:

“Digues-m’ho i ho oblido, ensenya-m’ho i ho recordo, involucra-m’hi i ho aprenc.”

tonicci1

Anuncis

5 respostes a Ambients de lliure circulació

  1. Retroenllaç: Els principis metodològics dels ambients o espais d’aprenentatge | quarcreixentalauladinfantil

  2. Retroenllaç: La metodologia dels espais o ambients d’aprenentatge (EA) | quarcreixentalauladinfantil

  3. Retroenllaç: El concepte d’espais o ambients d’aprenentatge (EA) | quarcreixentalauladinfantil

  4. Sonia ha dit:

    Hola! Us volia comentar que he trobat molt interessant aquest article que heu penjat per conèixer realment el què esteu realitzant treballant per ambients. Segurament hi ha moltes families que no sabien realment el motiu de treballar per ambients que volia dir, doncs llegint aquest article crec que es veu molt clar què vol dir això dels ambients.

    ( M’ha encantat la viñeta de Francesco Tonucci)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s